Науково-практичний семінар "Захист
прав споживачів (порівняльно-правовий аналіз)" 16 жовтня 2012 року Юридичний інститут, Національний авіаційний університет
Тихомиров Олександр Олександрович
кандидат юридичних наук
Інформаційне забезпечення захисту прав
споживачів
Реалізація прав людини – один з пріоритетів сучасної
юриспруденції. Особливо актуальними проблеми реалізації прав людини і,
відповідно їх ефективного захисту, постають для сучасної України, яка
намагається реалізувати конституційну модель правової держави.
У контексті інтенсифікації процесів інформаційного розвитку
суспільства, актуалізації проблем інформаційної безпеки, підвищення
інформаційних потреб людини, розвитку електронної комерції, телекомунікації
тощо, доцільно зупинитись на трьох моментах науково-практичного характеру
важливих для подальшого удосконалення захисту прав споживачів.
1. З розвитком інформаційного суспільства та глибокою
інформатизацією всіх видів суспільної діяльності підвищується насиченість ринку
інформацією як товаром або послугою. При цьому зміщується акцент з власне
надання інформації (навіть інформаційних послуг в традиційній формі) на швидке,
більш повне надання інформації в формі електронних даних через
інформаційно-телекомунікаційні мережі, зокрема Інтернет. Тобто інформація як
така все більше виступає в якості предмета споживання, що часто обмежує
застосування традиційних підходів правового регулювання у сфері захисту прав
споживачів. Зокрема особливо гостро постає проблема оцінки якості
інформаційного продукту, нанесення шкоди неякісним інформаційним продуктом,
міри відшкодування тощо.
2. Знов таки, в названих умовах підвищується значення
інформації про товари і послуги як сукупність їх характеристик, показників.
Електронна торгівля вносить суттєві корективи в реалізацію вибору споживача. Первинним
у цьому процесі стає не сам товар у матеріальній формі, а його інформаційний
образ на основі якого споживач здійснює свій вибір, що дає можливості широкого
застосування технологій маніпулювання свідомістю за допомогою неякісної
інформації (викривленої, неповної, необ'єктивної), які є незмінним супутником
інформаційного розвитку суспільства. Можливості захисту від застосування таких
технологій за допомогою правових засобів сьогодні практично відсутні.
3. Ефективність інформаційно-правового забезпечення у сфері
прав споживачів. Йдеться про рівень усвідомленості людиною своїх прав як споживача
та правових можливостей і механізмів їх реалізації та захисту, що по суті
виявляється через рівень правової культури споживача. Ці знання є певною
гарантією, що дозволяє в багатьох випадках уникнути порушень прав конкретного споживача
та підвищити ефективність їх захисту завдяки чіткому дотриманню правових
процедур, передбачених законодавством, належній фіксації юридичних фактів тощо.
Слід зазначити, що інформаційно-комунікаційні технології
потенційно можуть відіграти визначальну роль у підвищенні ефективності
правового регулювання загалом і у сфері захисту прав споживачів зокрема. За їх
допомогою значно підвищується швидкість і зручність отримання (надання)
правової інформації. Крім того існують широкі можливості перетворення класичної
правової інформації (положень нормативно-правових актів у їх первинному
вигляді) у форму більш придатну для сприйняття та практичного застосування у
конкретних випадках. Проте останнє перетворюється на специфічну електронну
послугу, до якої будуть висуватися вимоги з боку споживача, що знов таки буде
потребувати захисту.
Джерело: http://law.nau.edu.ua/uk/morenews/282-16a1012 |