Тихомиров
О.О.
Проблемні питання інтерпретацій форм і методів реалізації
функцій держави
Кожна
конкретна функція держави становить єдність змісту, форм і методів здійснення
відповідної гілки єдиної державної влади (законодавчої, виконавчої, судової),
застосування якої пов’язано з особливостями конкретного об’єкту державного
впливу. У зв’язку із цим, а також ураховуючи правовий характер діяльності
більшості сучасних держав, форми реалізації функцій держави, у першому
наближенні, співпадають з основною діяльністю відповідної гілки державної
влади. Тому переважна більшість учених єдина в думці, що серед форм реалізації
функцій держави виділяються три основні форми, які називають правовими або
юридичними: правотворча, правовиконавча (правозастосовча), правоохоронна
(судова та контрольно-наглядова). Для деталізації зовнішнього виразу діяльності
держави, поряд із правовими формами найчастіше виділяється додаткова група форм
– організаційні або, як їх іноді називають, "неправові”. До таких форм
відносять організаційно-регламентуючу, організаційно-господарську,
організаційно-ідеологічну.
Задекларовані
наміри більшості сучасних держав стати правовими, визначають
обов’язково-правовий характер державної діяльності, тому можна сказати, що
будь-які форми її діяльності обов’язково повинні засновуватись на праві. Це
означає що правові і організаційні (неправові) форми за своєю сутністю, не
зважаючи на назви, є правовими. Єдиною підставою їхнього розмежування є
юридичні наслідки, які тягне за собою та чи інша форма діяльності. Прийнято
вважати, що діяльність держави, яка відповідає правовим формам тягне за собою
юридичні наслідки, а та, що відповідає організаційним ні. Насправді, такі
викладки відповідають дійсності тільки якщо стосуються прямих або безпосередніх
юридичних наслідків, тобто винесення правового акту (нормативного або
індивідуального). З іншого боку, від початку існування держави перед нею завжди
стояло найголовніше її завдання – організація суспільного життя, що обумовлює
організаційний або управлінський характер, будь-якої сфери діяльності держави.
Таким чином, можна зробити висновок, що правові форми реалізації функцій
держави за своєю сутністю є організаційними, а організаційні за характером є
правовими, тобто будь-яка державна діяльність завжди має дві сторони – правову
і організаційну.
Іншим
проблемним моментом є ототожнення в юридичній літературі форм реалізації
функцій держави із зовнішнім виразом діяльності лише державних органів. Не
можна не погодитись з тим, що вплив державного апарату є визначальним для
здійснення функцій держави, однак він носить лише управлінський характер, а
остаточне здійснення функцій, результатом яких є вироблення матеріальних і
нематеріальних благ, безпосередньо покладається на державні підприємства,
установи, різноманітні недержавні організації та на окремих громадян. Тому, на
нашу думку, форми реалізації функцій держави повинні відображати, як державну,
такі й недержавну діяльність, однорідну за своїми зовнішніми ознаками.
Аналіз
виділених різними дослідниками основних форм реалізації функцій держави
дозволяє запропонувати наступний їх розподіл та змістовне наповнення:
1)
правоформулювальна форма – діяльність компетентних державних органів, що
виражається в ухваленні нормативно-правових актів, тобто формулюванні правових
норм, які закріплюють порядок діяльності людей у сферах суспільного життя, що
підлягають правовому регулюванню;
2) виконавча –
діяльність державних організацій та громадян щодо втілення намірів держави в
життя шляхом безпосереднього виконання правових приписів, як нормативних, так і
індивідуальних, або шляхом правозастосовчої діяльності компетентних посадових
осіб виконавчо-розпорядницького характеру;
3)
правоохоронна – діяльність компетентних державних органів пов’язана, з
контролем та наглядом за реалізацією правових норм, що виражаються в
забезпеченні безпосереднього реагування на правопорушення, встановлення й
притягнення винних до юридичної відповідальності, а також вирішенням юридичних
суперечок між окремими особами; діяльність громадських організацій направлена
на захист та відновлення прав і свобод людини й громадянина;
4) ідеологічна
(інформаційна) – роз’яснювальна, виховна робота спрямована на ідеологічне
забезпечення реалізації функцій держави всіма громадянами.
При здійсненні
своїх функцій держава в особі відповідних державних органів та їх посадових
осіб застосовує значне коло методів, у різному їх поєднанні, характерному для
відповідного виду державної діяльності. Класично виділяють три методи:
переконання, заохочення, примус. Хоча ці загальновідомі методи зі впевненістю
можна назвати основними, їхній перелік занадто вузький і не висвітлює всіх
сторін повсякденної державної діяльності. Такі методи як аналіз, прогнозування,
планування, статистичний метод теж є характерними, практично, для будь-якої
суспільно значущої діяльності. Найчастіше, за допомогою саме цих методів,
закладаються основи та напрями діяльності держави, тому вони потребують значної
уваги, як з теоретичного, так і практичного боку.
Таким чином, у
реальності, форми і методи діяльності держави тісно взаємопов’язані між собою
та постійно перемежовуються на різних рівнях та стадіях реалізації функцій
держави.
Опубліковано:
Тихомиров О. О. Проблемні питання інтерпретацій форм і методів
реалізації функцій держави / О. О. Тихомиров // Проблеми формування і
розвитку громадянського суспільства : зб. тез Міжнар. наук. конф. - К : Акад. праці і соц. відносин Федер. проф. спілок України, 2010. - С. 96–97.
|